18 Temmuz 2014 Cuma

300 Projem Bitti!



"Bir ay da evinden 300 sey cikart" 
minimalizm projem - burda bahsetmistim tik tik - üc gün önceden bitti! 
Hatta 301 sey oldu aslinda :)
Neleri elimden cikarttigima dair fikiriniz olsun diye 50 tanesinden kolaj yaptim.
Aralarinda attiklarim, sattiklarim ve hediye verdiklerim var

Fotografta görmediginiz ve 300 projede yer almayan ama yinede proje sayesinde düzene girmis olan bir cok baska seylerde var, onlarda tamir ettiklerim, terziye götürdüklerim ve düzene soktugum seyler. 

Eger nerden basliyacaginizi bilmiyorsaniz benim gibi yapin: gözümü gezdirmeye evin bir kösesinden basliyordum ve ordan devam ediyordum, en son cati kati ve bodrumdaki köselere kadar yaptim bu turlarimi.

Evden okadar esyayi cikarttiktan sonra rahatladim resmen, birden yer acildi dolaplarda.
Sevmedigim ürünleri sirf bos durmasinlar diye kullanmak mecburiyetinde kalmiyorum artik, projenin sayesinde bir gün oturup karmakarisik olan civi kutumu bile düzelttim -cok zamanimi almasina ragmen.
Heryer düzenli ve hersey yerli yerinde artik.

Tekrar lazim olurmu diye emin olmadigim ama elimden cikartmak istedigim belgelerin scan lerini veya fotograflarini yaptim ve dosyaladim.
Hediye verdigim kitaplarin önemli yerlerini isaret etme huyum vardir zaten, oralarinda fotograflarini cektim, belki ilerde tekrar aklima takilir ve okumak isterim diye.

Ilginc olan, ilk basta elden cikartmaya kiyamadigim seyleri evdeki ikinci veya ücüncü turda rahatlikla cikarttim. 
Baslangicta zor gelse bile, insan sonra sonra alisiyor, esyalara karsi bagini/bagimliligini kaybediyorsun.

Meger nekadar cok sey biriktiriyormusum aslinda, yük gibi hayatimin üstüne cökmüslermiste haberim yokmus resmen.

Oturdum bilgisayarin basina, actim "300 proje resimler" dosyasini ve icinden kendi paramla almadigim ürünleri saydim ve ürünlerin ücde biri (!) bana hediye gelen seylermis.
Cogularini ilk bastan hic begenmeme ragmen uzun yillar kullanmisim veya evde bos bos durdurmusum.
Belki hediye edenler evime gelirlerde kullanmadigimi görürler ve ayip olur diye saklamisim ya da belki bir gün lazim olur diye bekletmisim.
Kendime nekadar cok bos bos eziyet etmisim, simdi anliyorum.

Ama kendim aldigim ve yinede begenmedigim ürünlerde vardi tabii: 
örnegin her kullandigimda dibine tutan tavam´dan kurtuldum. 
Daha iyi tavalarim olmasina ragmen "Aman ilk önce bu eskisin" diye kullanip duruyormusum, 
digerlerini sanki süs aldim mutfagima!
Her seferinde dibi yapistigi icin bulasik makinesine koyamayip elimde yikiyordum - nekadar gereksiz kendime eziyet ediyormusum! 
Hem yemek istedigim gibi olmuyor, hem sonradan temizlikle ugrastiriyor, hem yemek yaparken sinirleniyorum her seferinde bu ne bicim tava diye...

Birde kücük seyler var evde biriken, örnegin bos/yari bos defterler, silgiler, kalemler ve kücük bos kutular.
Minimalizm bloglarda, kisa süre icinde tekrar alabileceginiz ve 20 Eurodan ucuz birseyse ve son aylarda hic kullanmadiginiz ve muhtemelen hic kullanmayacaginiz birseyse atin gitsin yaziyordu. 

Ve seneler boyu severek kullandigin, ama artik ahi gitmis vahi kalmis ürünler var, onlarda sana karsi borcunu ödediler gibi düsüneceksin, kullanacagin kadar kullanmisin zaten.

Ve  kiyafetler! Örnegin: evet, seneler önce pembe rengini cok seviyordun ve bir cok kiyafetin var ozamanlardan kalma, ama artik stilin degisti, sen degistin ve artik onlarinda gitme zamani gelmiste geciyor!


Makyaj malzemelerime gelince - makyaj detoksu postumda bahsetmistim tik tik - fazlaliklardan kurtuldum ve banyo dolabinda yer acildi.
Artik sabahlari makyaj yaparken elimi attigimda herseyi bulabiliyorum, birini alirken digeri düsmüyor, daha düzenli duruyor hersey. 

Tabii hala su an kullanmadigim ama yinede elimden cikartmaya kiyamadigim seyler var evde, örnegin bana olmayan bir cok kiyafet.
Kendime bir dahaki seneye kadar müsade verdim, eger ozaman hala üstüme yakismazlarsa hepsi gidecek. 

Benim gibi yakinlarinizada verebilirsiniz kiyafetlerinizi, tekrar kilo alir/zayiflarsaniz belki geri alirsiniz veya bir kereye mahsus tekrar giymek isterseniz ödünc alirsiniz.

Birde eskiden cok kullanilan ama zamanla fonksiyonunu kaybeden ürünler var. Örnegin waffel yapma aleti. 
Seneler önce kardeslerim kücüktü ve yakinlarimda oturuyorlardi, haftasonu gelirlerdi kahvaltiya ve tonca waffel yapardim, cok güzel olurdu.
Simdi büyüdüler, uzakta oturuyorlar ve esim ve ben waffel sevmiyoruz. Böylelikle alet hala calistigi halde fonksiyonunu kaybetmis oluyor.

Bu arada "disdan" arininca "ictende" düzene girme istegi doguyor insanda.
300 projeye basladiktan sonra bu konuda ilk yaptigim sey "Para diyeti" oldu, burda bahsetmistim tik tik.
Hala devam ediyor bu ayin sonuna kadar. 
Cok da iyi gidiyor, hic zorlanmiyorum, icimden marketlere gitmek bile gelmiyor. 
Zaten oruclu olarak bu sicakta disari cikmak hic akil isi degil, bu yüzden Ramazan ayi bu sene bana bir cok bakimdan iyi geldi.
Tek aldigim sey bir tane kücük Dove deodorant "Invisible", oda senelerdir düzenli olarak kullandigim bir ürün zaten ve ihtiyac :)

Cevremdekiler bu son ayda "Tasinacakmisin yoksa?" diye süphelenmeye basladilar, insan tasinirken gereksiz hicbirsey götürmek istemedigi icin tabii :)
Ama bir ürünü 300 proje kapsaminda elimden cikartip cikartmamak arasinda gidip geldigim zamanlar icimde öyle bir düsünce vardi: 
Su an tasinacak olsan ve yeni evini gönlünün istedigi gibi tüm sevdigin ürünlerle doldurabilsen, bunu götürürmüydün?
Cogu zaman cevap hayirdi, cünki zaten sevdigimiz seyleri elimizden cikartmak icin bir saniye bile düsünmeyiz. 
Bir seyde atip-atmamak arasinda gidip geliyorsaniz, atin gitsin, zaten cok sevdiginiz birsey olsaydi okadar düsünüp tasinmazdiniz.

Ayrica istekler hakkindada düsündüm ve onlarinda hic ardi arkasi kesilmez, mümkün degil.
Cok güzel bir söz var almanca "Ein jeder Wunsch, wenn er erfüllt, kriegt augenblicklich Junge" 

Tercümesi: "Gerceklesen her istek aninda yenisini dogurur"


Simdilik bukadar.
Minimalizm hakkinda bloglari takip ediyorum ve forumlarda okuyorum, bayagi bir ic huzur veriyor ayrica, cok tavsiye ederim.
Ingilizce bilenler icin özellikle Minimalizm hakkinda bir cok yazisi olan Leo Babauta nin blogunu tavsiye ederim zenhabits.

Ve seneler önce "Fight Club" filminde duydugum, tüketim toplumu elestiren sözlerle bitiriyorum postu:

"Televizyonla büyürken, milyoner, film yıldızı ya da rock yıldızı olacağımıza inandık, ama olmayacağız. 
Bunu yavaş yavaş öğreniyoruz.

Hepimiz heba oluyoruz. Lanet olsun! 
Bütün bir nesil benzin pompaliyor, garsonluk yapiyor ya da beyaz yakali köle olmus.
Reklamlar yüzünden araba ve kiyafet pesindeyiz. 
Nefret ettigimiz islerde calisiyor, gereksiz seyler aliyoruz.

Hergün ise gidiyorsun. Aksamlari erken uyuyorsun ve bunun karsiliginda aldigin tek sey koltuk takimi."


Saglicakla kalin, Viva :)





30 yorum:

  1. Gözün aydın insan bir şeyi düzenledikçe huzur buluyor dediğin gibi :) benimde dolabım tekrar dağıldı toparlanmaya ihtiyacı var :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. en iyisi zaten dolaplardan baslamak, her vaktin oldugunda bir cekmece topla en iyisi gerisi gelir :)

      Sil
  2. bu projeyi ben de yapmak istiyordum, şu yazıdan sonra artık diyorum ki; "fazla eşyalardan kurtulup bende hafiflemek istiyorum"

    YanıtlaSil
  3. Harika keşke bende yapabilsem böyle şeyler. Bende bu ara kozmetik ürünlerimi sadeleştirmeye çalışıyorum. Mesela 9 tane benzer tonlarda allığım olduğunu fark ettim nasıl bir kafayla aldıysam artık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bendede öyleydi, makyaj detoksu postumda bahsetmistim, en sevdiklerin dursun gerisini hediye et cok rahatlarsin :)

      Sil
  4. Gözün aydın tebrik ederim sizi :) Bitirdim diyip bir de sadece 50(!) tanesini kolajlamışsın ama benim aklım hala almıyor 300 eşyamı atabileceğimi :D Hatta sorsan 300 tane eşyam bile yoktur :p Ama ilk yazını okuduğumdan beri alışverişlerime ve evdeki "belki lazım olur" eşyalarıma bakış açım değişti gerçekten. Daha ufak bir sayı ile ben de gerçekleştirebilirim inşallah bu projenin bir benzerini :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. maalesef photoscape 50 tane fotograftan sonra kendini kilitliyor ve herseyi siliyor, bu yüzden yukardaki kolaja bile bayagi ugramistim :) Ama ilk vaktim oldugunda tekrar deniyecegim, olmazsa 50 50 yapip koyarim artik.
      Bende evimden okadar esya cikmaz diyordum ama cikti iste...aslinda bakalim nekadar bulurum diye baslamistim projeye :)

      Sil
  5. Baştan beri bu projeni takip ediyordum. Beni heveslendirdin, açıkçası. Ama o kadar çok şey çıkar mı diye düşüünmuyor da değilim.
    Seni tebrik etmek lazım! Bu kadar uğraş!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. cok sagol, bende cikmaz saniyordum ama cikti :) Sonuna dogru ama cok zorlaniyordum artik, bazen bir günde bir cok sey buluyorsun bazen günlerce hic, projeye buldugum kadar yaparim diye baslamistim ama tamamlamis oldum :)

      Sil
  6. Başarınızı gönülden tebrik ederim :)

    YanıtlaSil
  7. Atacak bişey olsa bende yapardım ama yaa :D
    Para diyetini yapamam ama makyaj malzemesinden neyse de onlara düşkün değilim biliyosun ama ben böyle dışarı çıkıp bişey almadığımda hastalanacak dereceye geliyorum :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet tatlim bir cok insan öyle bende öyleydim, özellikle yogun bir is günü veya stresli bir sinavdan sonra kendimi para harcamaya marketlere atardim, nasilda iyi gelirdi, kesinlikle yalniz degilsin bu konuda. Bu yüzden para diyeti önemli, insan aslinda fark etmeden nekadar cok para harcadigini görüyor, surda bir su-meyve suyu-cola alayim, bir cikolata-seker-cips, surda bir dergi-kitap-kirtasiyeye ugrayim, surda yeni bir allik-rimel-ruj nasil olsa hersey indirimde, su an paramiz var hayat kisa düsüncesiyle atiyoruz kendimizi, önemli olan bunu fark etmek, zaten ömür boyu alisveris yapacaksin mecbur. Gecenlerde güzel bir söz okumustum:

      Neye para harcadigin, nelere deger verdiginin göstergesidir ;)

      Sil
  8. Cok iyiymis bu proje :) bende bu sene dolabimi iki kere gozden gecirdim ve baya bisey attim. Simdi aradaki dolabima dalmayi dusunuorum. Insan bosaltinca rahatliyor valla :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aynen öyle, birde ne var ne yok onu bir görebiliyorsun,yoksa okadar dolu oluyorki insan bazen bir seyi tesadüf görünce"aaaa bunu unutmustum" diyor haha :D

      Sil
  9. ben de bunu çok severek yapıyorum yaaa. evde büyük boşluklar seviyom. hatta bomboş olsuuun :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sanada kolay gelsin canim, bencede bombos olsun haha :D

      Sil
  10. Ayy nasil yer acilmistir simdi :)
    Helal olsun valla takdir ettim ben hic biseyimi atamam sanki bi gun hepsi lazim olcakmis gibi hissediyorum ama bosuna kalabalik iste :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kuzenimde öyle benim, hatta daha kötü, kurumus rimeli bile atmaz belki lazim olur diye, neye lazim olacaksa :D Huy birazda, bu yüzden kendini iyi hissediyorsan problem yok. Ben artik bilinc alti kendimi iyi hissetmiyordumki demek, projeyi yapinca rahatladim :)

      Sil
  11. TEBRİKLER! Benim gibi bir organizasyon hastası Başak kadını ancak bu kadar mutlu olabilirdi. Kendim 300 şeyden kurtulmuş gibi rahatladım. Buna devam edeceksin zaten bundan sonra eminim. Çünkü bir kere o rahatlığı hissedince bir daha bırakılmıyor. Eline sağlık!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen canim, nekadar dogru tespit ettin! Bende zaten senin düzenine bayiliyorum, blogunda bir cok fikirini cok begendim ve özellikle baharatlarini nasil düzenlemissin, o hala aklimda, öyle kaplar bulayim hemen etiketleride bastirip yapacagim, sahanelerdi :D

      Sil
  12. Baya sabır isteyen bişi bu ya :) Göze alamadım şahsen.
    Baya hoşuna gitmiş gibi senin bu atmalar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet tatlim cok hosuma gitti, postlardan belli oluyordur tabii :)

      Sil
  13. maşallah dedim gerçekten yapması çok zor ama oldukça da faydalı bir proje olmuş canım ellerine sağlık :)

    YanıtlaSil
  14. Dolaplar dolu oldukça herşey üstüme üstüme geliyor ama atsam da yerine bir şekilde yenisi geliyor. Bu yüzden çok tebrik ederim ve bol şans. Umarım başarılı olursun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bak orasi dogru, doga´da her bosluk doluyormus, bu kanun bizim dolaplar icinde gecerli demek :D

      Sil
  15. Yazi ve mantik harika! Fight Club alintisiyla da harika bir kapanis olmus. :)

    YanıtlaSil
  16. ay cok tesekkür ederim, ne güzel yorum, cok sagol! :)

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...